Szkoła Podstawowa w Spalonej

Piątek, 2024-03-29

Imieniny: Marka, Wiktoryny

Podsumowanie projektu

Sprawozdanie z realizacji projektu:  Zwiedzanie wystawy „Obok. Polska – Niemcy. 1000 lat historii w sztuce”

Projekt na zwiedzanie wystawy „Obok. Polska – Niemcy. 1000 lat historii w sztuce” odbył się w dniach 4-5 stycznia 2012 roku. Na realizację projektu otrzymaliśmy dofinansowanie z Fundacji Współpracy Polsko Niemieckiej w wysokości 6600 zł, pozostałe środki to środki własne, wpłaty uczniów 4416 zł. Całkowity zaplanowany koszt projektu wyniósł 11016 zł, natomiast rzeczywisty 11019,45 zł.  Różnicę w wysokości 3,45 zł pokryto ze składek członkowskich Stowarzyszenia. Uczestnikami projektu byli uczniowie Gimnazjum w Spalonej z klas I-III (14-16 lat) klasa I 12 uczniów, klasa II 17 uczniów, klasa III 11 uczniów oraz 4 opiekunów. W wycieczce wzięło udział 40 uczniów i 4 opiekunów. Zasadniczym celem projektu było zwiedzanie wystawy „Obok. Polska – Niemcy. 1000 lat historii w sztuce” oraz zwiedzanie Berlina. Cel projektu został osiągnięty. Uczniowie zaznajamiali się przed projektem z informacjami o Berlinie i wystawie. Przygotowując się do wycieczki uczniowie dobierali się w grupy, których zadaniem było opracowanie tematów:

1. Niemiecko-polskie koligacje dynastyczne
  2. Koligacje dynastyczne polskich władców z innymi narodami
  3. Artyści i naukowcy obu narodów
  4. Stosunki polsko-krzyżackie
  5. Wydarzenia w Polsce a upadek muru berlińskiego

Pod tym też kątem oglądali wystawę. Po zakończeniu wycieczki, uczniowie opracowywali prezentacje multimedialne, w których zawarli wrażenia z wystawy oraz rozwijali wybrany przez siebie temat. Wypracowane efekty realizacji projektu (zdjęcia, filmy, prezentacje) dołączone są w postaci płyty do sprawozdania.

Przebieg wycieczki przedstawiał się następująco: w pierwszym dniu zwiedzaliśmy stolicę Niemiec do godzin wieczornych. Mieliśmy możliwość zobaczenia najważniejszych zabytków i ulic Berlina, a ponieważ pogoda nie dopisała (padał deszcz i było przeraźliwie zimno), większość obiektów obserwowaliśmy z okien autokaru. Nie mniej jednak widzieliśmy obiekty, które należy zobaczyć. Uczniowie przed wycieczką dowiedzieli się, korzystając z Internetu o najważniejszych zabytkach Berlina, które później zwiedzali. Spacer po Berlinie rozpoczęliśmy od zwiedzania Aleksanderplatz, z Zegarem Świata, następnie przeszliśmy pod Wieżę Telewizyjną- najwyższą budowlę Berlina i całych Niemiec (368 m), wybudowaną w 1969r , dalej  aleją spacerową do fontanny Neptuna- znaleźliśmy tu polski akcent- jedną z alegorycznych postaci największych rzek Europy jest nasza Wisła, po drodze minęliśmy Kościół  Mariacki Marienkirche, zatrzymaliśmy się przed Berlińskim Ratuszem, zwanym czerwonym od koloru cegieł, z których wzniesiono fasadę gmachu, w naszej wędrówce dotarliśmy do największej świątyni w Berlinie do Katedry Berlińskiej, następnie przeszliśmy na Wyspę Muzeów, gdzie mieści się kompleks muzeów. Widzieliśmy Nową Warownię (Neue Wache), która jest miejscem pamięci wszystkich ofiar wojny i tyranii. Przechodziliśmy obok Uniwersytetu im. Humbolta i spacerowaliśmy najbardziej znaną ulicą Berlina Unter den Linden, następnie dotarliśmy do Bramy Brandenburskiej, a po jej przejściu udaliśmy się pod Reistag – siedzibę władz zjednoczonych Niemiec. Ponadto widzieliśmy Urząd Kanclerski. Dalszą część wycieczki odbyliśmy autokarem, widzieliśmy Tiergarten, pomnik ku czci żołnierzy radzieckich, kolumnę zwycięstwa, pałac Bellevue- siedzibę prezydenta Niemiec. Następnie ulicami Berlina przejechaliśmy do Charlottenburg, obejrzeliśmy pałac  Charlottenburg. Duże zainteresowanie uczniów wzbudziła historia muru berlińskiego, którego pozostałości mogliśmy obserwować na trasie zwiedzania. O godzinie 17.30 udaliśmy się na wystawę  „Obok. Polska – Niemcy. 1000 lat historii w sztuce”. Były to już ostanie dni wystawy i budziła ona duże zainteresowanie, mieliśmy okazję zobaczyć sporo zwiedzających osób. Na wystawie zgromadzono bardzo wiele cennych dzieł sztuki. Przewijała się tu sztuka najdawniejsza ze współczesną. Nas interesowało szczególnie kilka tematów. Przygotowując się do wycieczki uczniowie dobierali się w grupy, których zadaniem było opracowanie tematów dotyczcych: niemiecko-polskich koligacji dynastyczne, koligacje dynastyczne polskich władców z innymi narodami, artyści i naukowcy obu narodów, stosunki polsko-krzyżackie oraz wydarzenia w Polsce a upadek muru berlińskiego. W trakcie zwiedzania uczniowie zbierali informacje i robili notatki. Niezwykle profesjonalnie i ciekawie opowiadała nam o tym przewodniczka po wystawie, dzięki niej zwiedzanie było niezwykle pasjonujące. Po zwiedzeniu wystawy udaliśmy się do hotelu na obiadokolację. Następnego dnia po śniadaniu ponownie zwiedzaliśmy Berlin, tym razem udaliśmy się do Pomnika Holokaustu- miejsca poświęconego 6 mln Żydów pomordowanych w Europie podczas II wojny światowej. Rzędy równo stojących betonowych bloków (stel) o zróżnicowanej wysokości, między którymi poruszać się może tylko jedna osoba robią wrażenie na zwiedzających. Dodatkowo potęguje odbiór wystawa usytuowana pod ziemią, gdzie znajdują się zdjęcia, biografie ofiar, kopie listów oraz zdjęcia miejsc, w których dokonywano zagłady. Byliśmy również  przy legendarnym przejściu granicznym  Checkpoint Charlie. Kolejnym punktem naszego zwiedzania była wizyta w Pergamonmuseum, gdzie oglądaliśmy  zbiory starożytnej architektury oraz hellenistycznej rzeźby. Największe wrażenie na nas zrobił zrekonstruowany Wielki Ołtarz Zeusa i brama Isztar. Po zwiedzaniu mieliśmy jeszcze czas na obejrzenie Europa Centrum – nowoczesnego biurowca wraz z kompleksem rozrywkowo-handlowym.

O godzinie 18.00 udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Wielość i różnorodność wrażeń z wycieczki uczniowie opisali w swoich sprawozdaniach. Na zebraniu z rodzicami w dniu 31.01.2012 poinformowano rodziców o zakończeniu projektu, w gazetce szkolnej „Mixtura” został zamieszczony obszerny artykuł na temat wycieczki i zdjęcie. Zakupiono antyramę, w której umieszczono zdjęcia z wycieczki i informację nt projektu i sponsora.