Szkoła Podstawowa w Spalonej

  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-04-25

    Imieniny: Jarosława, Marka

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 4224092
    • Do końca roku: 250 dni
    • Do wakacji: 57 dni

DYSCYPLINA

W każdej rodzinie bywają sytuacje wymagające od rodziców wprowadzenia dyscypliny. Tak jak w przypadku innych pułapek wychowawczych, rodzice mogą tu popełnić wiele błędów wychowawczych, których dałoby się uniknąć dzięki planowi działania. Takie błędy mogą obniżyć skuteczność próby dyscyplinowania i spowodować spadek samooceny dziecka.

WPROWADZAJ DYSCYPLINĘ, KIEDY JUŻ SIĘ NIE ZŁOŚCISZ
Jeden z najbardziej szkodliwych błędów polega na wprowadzaniu dyscypliny pod wpływem zdenerwowania.
WPROWADZAJ DYSCYPLINĘ W ODPOWIEDNIM MOMENCIE

Budujący lub szkodliwy charakter dyscypliny zależy od kilku ważnych czynników. Złości nas wiele spraw wymagających dyscypliny. Kiedy puszczają nerwy, uczestnicy konfliktu podnoszą swoje „psychologiczne tarcze" i bardziej zajmują się atakiem niż próbami znalezienia realnego rozwiązania problemu. Jeśli do problemu podchodzi się po wygaśnięciu gwałtownych emocji, pozytywne jego rozwiązanie jest bardziej prawdopodobne.
Chociaż często najlepszym rozwiązaniem jest natychmiastowa reakcja na złe zachowanie, to niestety nie zawsze możemy tego dokonać. Jak najbardziej właściwe jest skierowanie do dziecka następujących słów: „Teraz jestem bardzo zły. Muszę mieć trochę czasu, żeby się uspokoić i pomyśleć o tym wszystkim. Porozmawiamy o tym wieczorem."
UNIKAJ OBRZUCANIA WYZWISKAMI
Próba karcenia dziecka pod wpływem złości ma tez inne potencjalne wady. Nie tylko uniemożliwiasz komunikacje i zaostrzasz konflikt, ale również mówisz rzeczy, których tak naprawdę wcale nie myślisz. Naprawienie szkody wyrządzonej bolesnymi słowami wypowiedzianymi w złości może ci zabrać wiele czasu.
To naturalne, że ma się ochotę krzyczeć i wyzywać, kiedy się jest zdenerwowanym lub sfrustrowanym, ale takie postępowanie może mieć bardzo zły wpływ na dzieci. Kiedy dzieci często słyszą negatywne uwagi na swój temat, zaczynają w nie wierzyć. Dlatego też nie jest dziwne, że taki wielu dorosłych wciąż nosi przypięte im przez rodziców etykietki. Określenia takie, jak: głupi, gruby, brzydki, leniwy lub tez o wiele gorsze, wywierają wpływ na ich życie nawet po wielu latach. Te negatywne oceny maja głęboko zakodowane, często nie zdając sobie nawet sprawy z ich pochodzenia.
STOSUJ TAKIE KARY, KTÓRE MOŻESZ WYKONAĆ
Kiedy rodzice są zdenerwowani, często stosują wobec dzieci kary zbyt surowe i trudne do wyegzekwowania. Dzieci Śmieja się z kar wyznaczanych przez swoich rodziców, ponieważ wiedza, że rodzice i tak nie wykonają ich do końca.

DAWAJ WYBÓR
Kolejny ważny czynnik dyscyplinujący to dawanie wyboru. Takie podejście zwiększa dziecięce poczucie kontroli i zmniejsza potrzebę reagowania buntem. Jeżeli rodzic daje dziecku wolny wybór dotyczący jego postępowania i nie ingeruje, dziecko często wybiera najlepsze rozwiązanie.

WPROWADZAJ DYSCYPLINE,BY UCZYĆ
Na ogół rodzice nie lubią karać dzieci. Destrukcyjne może być karanie w nieodpowiednim momencie lub pod wpływem złości, albo wyciąganie zbyt surowych konsekwencji. Kiedy jednak dyscyplina wprowadzona jest w odpowiedni sposób, może nauczyć dzieci wiele o ich zachowaniu. Pamiętaj, że najważniejszym celem rodziców nie jest spełnianie swoich życzeń, ale nauczenie dzieci, jak być samodzielnym, odpowiedzialnym i szczęśliwym dorosłym człowiekiem.
Ponieważ naszym celem jest nauczyć dzieci efektywnego funkcjonowania w świecie, dyscyplina powinna być tak pomyślana, aby dawać dziecku lekcję na temat jego zachowania. Pamiętaj, że w sytuacjach, kiedy pożądana jest dyscyplina, jej celem jest zmiana pewnych zachowań, a nie udowadnianie, kto ma rację, a kto nie ma. Stosowanie tego konstruktywnego podejścia sprzyja zmianie zachowania, ogranicza zbędne konflikty i daje dzieciom ważna lekcje życia.