Szkoła Podstawowa w Spalonej

Do Warszawy z Fundacją PZU

Dnia 7 czerwca 2013 roku w godzinach wieczornych grupa 38 uczniów z Gimnazjum
w Spalonej wraz z trzema nauczycielkami zebrała się na dworcu PKP w Legnicy
w oczekiwaniu na pociąg do Wrocławia, skąd dwie godziny później miała wyjechać drugim pociągiem do Warszawy.

Wyjazd był zaplanowany na trzy dni, a powrót zapewniała również kolej. Wyjazd był dofinansowany przez Fundację PZU za co bardzo dziękujemy, gdyż wycieczka była bardzo udana.

Rankiem 8 czerwca przybyliśmy do Warszawy i zostawiwszy bagaże w schronisku, udaliśmy się na zwiedzanie stolicy. Każdy z nas otrzymał bilet trzydniowy na publiczne środki lokomocji – autobusy, metro, tramwaj. Nasza przewodniczka, bardzo miła pani, prowadziła nas ulicami Warszawy na Stare Miasto, pod pomnik Kopernika, przed Pałac Prezydencki, na Zamek Królewski i przed Pomnik Małego Powstańca, cały czas ciekawie opowiadając
o mijanych obiektach oraz o historii stolicy. Zobaczyliśmy również zmianę warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza, a także dowiedzieliśmy się o akcji, w której uczestniczy pani przewodnik, a która ma na celu odbudowanie Pałacu Saskiego i uroczyste jego otwarcie
w roku 11 listopada 2018 roku w setna rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Trzymamy kciuki za Stowarzyszenie „Saski 2018”. Ciekawy, bardzo wzruszający moment nastąpił przy Pomniku Powstańców Getta., gdzie spotkaliśmy starszą panią, która ze łzami
w oczach opowiedziała nam o tym, jakie piekło przeszła podczas życia i powstania w Getcie, o tym, że w miejscu, w którym staliśmy, zginęła jej rodzina i przyjaciele. Był to niezapomniany wykład i namacalny kontakt z kawałkiem historii, ludźmi, którzy żyli i umierali naprawdę. Kolejnym punktem w programie zwiedzania było Muzeum Chopina. Na zakończenie dnia, po obiedzie i krótkim odpoczynku w Szkolnym Schronisku na ul. Smolnej udaliśmy się na wieczorny pokaz fontann z udziałem muzyki, kolorowych świateł i scen filmowych wyświetlanych na tle wody.

Następnego dnia poszliśmy do Kościoła Świętego Krzyża. Jest to świątynia, z której Msza jest transmitowana przez Polskie Radio. Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik. Mogliśmy je zwiedzać przez kilka godzin w swobodnych grupkach i poznawać świat fizyki, biologii, matematyki, i psychologii, wykonując różne doświadczenia, wprawiając
w ruch różne maszyny, czy testując własne zmysły i swoje możliwości sprawnościowe. Pobyt w Koperniku był pełen zdumiewających wrażeń. Późnym popołudniem udaliśmy się do Teatru „Komedia” na spektakl „Premiera”, na którym niekiedy śmialiśmy się do rozpuku. Po występie staliśmy się łowcami autografów. Mamy podpisy i wspólne zdjęcia z Marią Pakulnis, Izabelą Kuną, Aneta Teodorczuk-Perchuć, Tadeuszem Chudeckim, Jackiem Poniedziałkiem, Robertem Rozmusem, Philippe Tłokińskim czy Wojciechem Wysockim. To było spontaniczne przedsięwzięcie, ale bardzo ekscytujące. Aktorzy potraktowali nas bardzo serdecznie.

Trzeci dzień był dniem wyjazdu, toteż rano spakowaliśmy się rano i odnieśliśmy bagaże do przechowalni na dworcu. Sami udaliśmy się na ostatnia wędrówkę po stolicy. Zwiedziliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie wiele dowiedzieliśmy się o życiu
w okupowanej Warszawie i działaniach powstańców. Potem udaliśmy się do Królewskich Łazienek i do Starej Pomarańczarni, w której mieliśmy przygotowaną lekcje pt. „Za kulisami teatru”. Potem udaliśmy się pod pomnik polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina, którego muzyka rozsławiła nasz kraj na cały świat. Jednym z punktów zwiedzania był wjazd winda na taras widokowy na Pałacu Kultury i Nauki. Tu podziwialiśmy panoramę miasta.

Na zakończenie poszliśmy do galerii „Złote Tarasy”, by przywieźć jakieś pamiątki ze stolicy. Po udanych zakupach udaliśmy się na peron trzeci, skąd odjechaliśmy na południowy zachód, do domu.

Wycieczka udała się znakomicie i większość z nas z chęcią pojechałaby na kolejną.